Forțele Aeriene Române: Avioane F-16 norvegiene – Număr total actualizat după sosirea a încă trei aparate

Sursa imagine:
Textul rephraat Până la sosirea primelor avioane F-35, România va beneficia de 32 de avioane F-16 achiziționate din Norvegia.
VREMEA
CURS VALUTAR
Alte Stiri
Bazele aeriene românești de la Fetești și Câmpia Turzii găzduiesc, în prezent, flota de avioane de luptă F-16 a Forțelor Aeriene Române. Distribuția acestor aeronave este următoarea: 17 aparate F-16 sunt operaționale la baza aeriană Fetești, contribuind semnificativ la apărarea spațiului aerian din sud-estul țării.
În paralel, baza aeriană Câmpia Turzii adăpostește alte 15 avioane F-16, reprezentând un element cheie al capacităților de apărare aeriană din vestul României. În total, Forțele Aeriene Române dispun astfel de 32 de avioane F-16, o forță importantă în cadrul structurii militare naționale, contribuind la menținerea securității naționale și la participarea la misiuni internaționale de menținere a păcii.
Această flotă de avioane multirol, modernă și performantă, constituie un element esențial al puterii aeriene românești, asigurând capacitatea de a răspunde eficient la diverse amenințări și provocări. Modernizarea continuă a acestor avioane și instruirea piloților reprezintă o prioritate constantă pentru asigurarea unei pregătiri operaționale de vârf.
Numărul de 32 de avioane F-16 reflectă angajamentul României față de apărarea colectivă și capacitatea sa de a contribui la securitatea regională și aliată. .
Modernizarea flotei aeriene românești, o tranziție strategică către avioane de generația a cincea, a început la mijlocul anilor 2010, impusă de necesitatea urgentă de înlocuire a avioanelor MiG-21 Lancer, care își apropiau de sfârșitul duratei lor de viață operațională. Opțiunea directă pentru avioane de generația a cincea, precum F-35, s-a dovedit neviabilă pe termen scurt, din cauza costurilor exorbitante, complexității implementării și a termenelor lungi de livrare și operabilitate.
Drept urmare, România a optat pentru o soluție intermediară, reprezentată de achiziția de avioane F-16 second-hand, ca o etapă de tranziție. În 2014, a fost semnat un contract cu Portugalia pentru achiziționarea a 12 avioane F-16 block 15, urmate ulterior de încă 5 aeronave, totalizând 17 avioane. Aceste aeronave, livrate începând cu 2016 și integrate în Escadrila 53 Warhawks de la baza aeriană Fetești, au fost supuse unui amplu program de modernizare MLU (Mid-Life Upgrade).
Această investiție de 630 de milioane de euro a inclus nu doar modernizarea avioanelor, ci și sprijin logistic extins, pregătirea personalului tehnic și antrenarea piloților. Avioanele F-16 achiziționate din Portugalia, deși uzate, beneficiau încă de o durată de viață operațională semnificativă, estimată la aproape 50%. Programul MLU le-a adus la standardul F-16 MLU Tape M5.2R, echivalentul unor avioane F-16 Block 40, cu îmbunătățiri comparabile cu variantele Block 50/52.
Modernizarea a inclus componente esențiale precum: motorizare F100-PW-220E cu control digital; cabină modernizată standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sisteme de vedere nocturnă; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului îmbunătățit; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic IFF; sistem avansat de management al războiului electronic; și sistem de transmitere a datelor Link 16. De asemenea, au fost integrate dispozitive precum SniperPod și JHMCS, compatibile cu rachetele AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder, achiziționate simultan. Planul de modernizare continuă pentru această flotă prevede investiții suplimentare de circa 280 de milioane de euro, pentru aducerea avioanelor la standardul Tape M6.6. Pentru a asigura capacitatea operațională a Forțelor Aeriene Române până la intrarea în dotare a avioanelor F-35, în 2022 a fost semnat un contract cu guvernul Norvegiei, pentru achiziționarea a 32 de avioane F-16, decomisionate de Norvegia în urma modernizării flotei sale cu avioane F-35.
Valoarea contractului s-a ridicat la aproximativ 400 de milioane de euro. Până în prezent, nouă aeronave au fost livrate și integrate în dotarea Forțelor Aeriene Române.
Aceste avioane, deși folosite, dispun de o resursă de zbor estimată la 2-3000 de ore, asigurând o perioadă de operare până la înlocuirea lor cu avioanele F-35. Avioanele F-16 din Norvegia au fost deja modernizate la standardul Tape M6.5.2 și sunt programate pentru o ulterioară modernizare la Tape M6.6.
Contractul include, pe lângă aeronave, și piese de schimb, motoare de rezervă și sprijin logistic extins. .
Forțele Aeriene Române au primit, începând din 2022, un important impuls în modernizarea capacităților lor aeriene prin achiziționarea a 32 de avioane F-16 din Norvegia, urmată de integrarea a 17 aeronave similare, supuse unui proces amplu de modernizare. Aceste achiziții strategice, deși implică aeronave uzate, asigură o tranziție lină către viitoarea flotă de F-35.
Cele 17 avioane inițial achiziționate, departe de a fi uzate complet, beneficiază de o resursă de viață rămasă de aproximativ 50%, fiind supuse unui program de modernizare Mid-Life Upgrade (MLU) la standardul F-16 MLU Tape M5.2R. Acest proces le-a adus la un nivel de performanță comparabil cu avioanele F-16 mult mai moderne, atingând un echivalent al configurației Block 40, îmbogățit cu elemente specifice Block 50/52.
Modernizarea a inclus componente esențiale precum: motorul F100-PW-220E cu control digital, o cabină de pilotaj modernizată, identică cu cea a variantelor F-16 C/D Block 50/52, completând-o cu capabilități de vedere nocturnă, două display-uri multifuncționale color, un computer modular de misiune avansat, un radar de control al focului îmbunătățit, un sistem de navigație hibrid, un sistem avansat de identificare amic-inamic (IFF), un sistem de management al războiului electronic, precum și sistemul de transmitere a datelor Link 16. În plus, aceste aeronave au fost echipate cu SniperPod (pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System – cască cu afișaj electronic), compatibile cu rachetele AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder, achiziționate de asemenea de România. Contractul de 400 de milioane de euro semnat cu guvernul Norvegian în 2022 pentru cele 32 de avioane a inclus, pe lângă aeronave, și un pachet complet de piese de schimb, motoare de rezervă, precum și sprijin logistic.
Până în prezent, nouă dintre aceste avioane, deși considerate avioane uzate, având o resursă de zbor estimată la 2000-3000 de ore, au fost livrate și integrate în Forțele Aeriene Române. Acestea se află la standardul Tape M6.5.2, urmând un proces de modernizare ulterioară până la standardul Tape M6.6, o investiție suplimentară de aproximativ 280 de milioane de euro care se aplică atât acestor 32 de avioane, cât și celorlalte avioane F-16 din dotarea României.
Această strategie asigură o capacitate aeriană robustă și operațională până la integrarea completă a flotei de F-35. Prin urmare, investiția în avioanele F-16 uzate, dar modernizate, reprezintă o soluție eficientă și temporară, permițând României să-și mențină capacitatea de apărare aeriană la un nivel înalt în perioada de tranziție. .
Forțele Aeriene Române au beneficiat, în 2022, de o achiziție strategică majoră, rezultatul unui acord de cooperare militară încheiat cu guvernul Norvegiei. Valoarea contractului se ridică la aproximativ 400 de milioane de euro, o investiție semnificativă care a permis României să achiziționeze 32 de avioane de luptă F-16.
Aceste aeronave, deși scoase din dotarea armatei norvegiene în urma modernizării flotei cu avioane F-35, se află încă într-o stare tehnică excelentă. Înainte de transfer, fiecare avion a trecut printr-un amplu program de modernizare (MLU), atingând standardul M6.5.2 și fiind programate pentru o ulterioară modernizare la standardul M6.6.
Acest fapt asigură o durată de viață operațională extinsă și performanțe superioare. Până în prezent, nouă dintre aceste aeronave F-16, parte a unui lot total de 32, au fost livrate și integrate în structura operativă a Forțelor Aeriene Române. Resursa lor de zbor, estimată la 2.000-3.000 de ore, garantează o utilitate prețioasă pe termen mediu și lung, acoperind perioada de tranziție până la implementarea completă a avioanelor F-35 în dotarea armatei române.
Aceasta înseamnă că, deși sunt avioane folosite, ele vor rămâne active în operațiuni timp de mai mulți ani, oferind o capacitate de apărare aeriană consolidată. În plus față de cele 32 de avioane, contractul cu Norvegia incorporează un pachet substanțial de logistică și întreținere, incluzând piese de schimb, motoare de rezervă, și suport tehnic esențial pentru menținerea performanței optime a flotei. Această abordare holistică, care include nu doar aeronavele în sine, ci și infrastructura de sprijin, demonstrează o viziune strategică pe termen lung a Ministerului Apărării Naționale în modernizarea capacităților militare ale României.
Investiția este, așadar, una complexă și strategică, vizând atât eficiența costurilor, cât și operativitatea maximă a Forțelor Aeriene Române. .