Dreptul la Observarea Recensământului Voturilor: BEC vs. Expert Forum (Victorie în Ilfov)

Sursa imagine:
Textul rephrazar Asociațiile, fundațiile, observatorii internaționali și reprezentanții instituțiilor mass-media străine nu sunt acreditați de Biroul Electoral Central, acesta neavând această atribuție.
VREMEA
CURS VALUTAR
Alte Stiri
Biroul Electoral Central (BEC) a respins solicitarea organizației Funky Citizens de a permite observatorilor independenți să monitorizeze renumărarea voturilor impusă de Curtea Constituțională a României (CCR). Această decizie se bazează pe interpretarea strictă a legislației electorale în vigoare, conform comunicatului de presă emis vineri de BEC.
Instituția susține că Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr.
208/2015 reglementează expres categoriile de persoane autorizate să asiste la operațiunile de numărare a voturilor în secțiile de votare, menționând explicit observatorii interni (acreditați de asociații sau fundații), observatorii internaționali și reprezentanții mass-media străină. Însă, aceste prevederi se referă exclusiv la activitatea birourilor electorale ale secțiilor de votare, nu și la activitatea birourilor electorale județene responsabile cu renumărarea voturilor, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 98/2024.
BEC argumentează că, odată încheiate operațiunile de numărare în secțiile de votare, competența revine „birourilor electorale ierarhic superioare”, conform Regulamentului de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea președintelui României din anul 2024. Acest transfer de competență exclude, implicit, aplicarea prevederilor art.
47 alin. (1) din Legea nr.
370/2004, care se referă strict la acreditarea observatorilor în secțiile de votare. BEC subliniază, în comunicatul său, că nu are atribuții în ceea ce privește acreditarea asociațiilor sau fundațiilor, a observatorilor internaționali și a reprezentanților instituțiilor mass-media străine pentru a participa la operațiunile birourilor electorale județene.
În esență, BEC afirmă că pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor la această etapă specifică a procesului electoral, ar fi necesară o modificare legislativă, mai precis, o modificare a art. 47 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004, pentru a include explicit și renumărarea voturilor efectuată de birourile electorale județene în sfera de activitate a observatorilor independenți.
„Pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor, fiind necesară modificarea dispozițiilor art. 47 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale”, se precizează în comunicatul BEC.
BEC își asumă clar că nu are competența de a acredita observatori pentru această fază a procesului electoral, argumentând lipsa unei prevederi legale exprese în acest sens. .
Biroul Electoral Central (BEC) a respins solicitarea organizației Funky Citizens de a permite observatorilor independenți să monitorizeze renumărarea voturilor impusă de Curtea Constituțională a României (CCR), invocând prevederi legale specifice. Această decizie, comunicată vineri printr-un comunicat de presă, se bazează pe interpretarea legislației electorale existente, în special a Legii nr.
370/2004 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României, cu modificările și completările ulterioare. BEC subliniază că legea prevede acreditarea observatorilor doar pentru operațiunile desfășurate de birourile electorale ale secțiilor de votare, nu și pentru cele ale birourilor electorale județene, responsabile cu renumărarea în acest caz.
Potrivit BEC, articolul 47, alineatul (1) din Legea nr. 370/2004, care reglementează acreditarea, se referă exclusiv la activitatea birourilor electorale de la secțiile de votare.
Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) 98/2024 stipulează clar că birourile electorale ale secțiilor de votare și-au încheiat activitatea după scrutin, iar renumărarea este efectuată de către "biroul electoral ierarhic superior", adică birourile electorale județene, conform Regulamentului de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea președintelui României din anul 2024. BEC argumentează că această delimitare este explicită în legislație.
Legea nr. 370/2004 și Legea nr.
208/2015 enumeră expres categoriile de persoane care pot participa la activitatea birourilor electorale de la secțiile de votare în ziua alegerilor: persoanele acreditate (observatori interni desemnați de asociații sau fundații, observatori internaționali și reprezentanți ai instituțiilor mass-media străine). Însă, BEC subliniază lipsa unei prevederi legale care să permită acreditarea acestor categorii de persoane pentru a monitoriza activitatea birourilor electorale județene în cadrul renumărării.
„Pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor, fiind necesară modificarea dispozițiilor art. 47 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale”, se arată în comunicatul BEC.
BEC își reiterează poziția, precizând că nu are competența de a acredita asociații, fundații, observatori internaționali sau reprezentanți ai mass-media străină pentru a participa la operațiunile birourilor electorale județene, deoarece legislația electorală nu prevede o astfel de posibilitate în cazul renumărării voturilor. Această renumărare, demarată ca urmare a unei hotărâri fără precedent a CCR, a fost solicitată în urma unei sesizări care viza anularea scrutinului prezidențial. .
Curtea Constituțională a României a solicitat o renumărare a voturilor, o decizie fără precedent luată în urma unei sesizări care reclama anularea scrutinului. Această hotărâre excepțională a declanșat o serie de întrebări legate de accesul la procesul de numărare a voturilor.
Biroul Electoral Central (BEC) a clarificat faptul că nu este abilitat să acrediteze asociații, fundații, observatori internaționali sau reprezentanți ai mass-media străină pentru a participa la activitatea birourilor electorale de la secțiile de votare. Legislația electorală în vigoare nu prevede nicio prevedere legală care să permită acreditarea acestor categorii de actori la operațiunile birourilor electorale județene sau centrale, structuri superioare birourilor electorale de la secțiile de votare.
Această limitare a accesului se aplică atât în faza inițială a numărării voturilor, cât și în contextul renumărării dispuse de Curtea Constituțională. În consecință, participarea acestor entități la procesul de renumărare este strict reglementată de legislația electorală, iar BEC subliniază că rolul său se limitează la aplicarea strictă a legii, neavând competența de a extinde accesul dincolo de prevederile legale existente.
Decizia CCR, deși fără precedent, nu a modificat cadrul legal existent în ceea ce privește acreditarea observatorilor și a reprezentanților mass-media străine la operațiunile de numărare a voturilor. Astfel, BEC menține poziția sa, reamintind că rolul său este pur tehnic și administrativ, limitat de cadrul legal în vigoare. .