SpaceX: O premieră mondială - capturarea în zbor a unei componente din Starship

Sursa imagine:
Discuții aprinse
VREMEA
CURS VALUTAR
Alte Stiri
Lansarea celui de-al cincilea zbor-test pentru Starship, racheta spațială a companiei SpaceX, este programată să aibă loc duminică, de la baza spațială Starbase din Texas, cu o oră de start stabilită la 07:00 ora locală (12:00 GMT). Această rachetă masivă, care promite să revoluționeze călătoriile spațiale, este compusă din două etape: Super Heavy, prima treaptă, și Starship, a doua treaptă, care dă numele întregului lansator spațial.
Super Heavy, cu o înălțime impresionantă de 70 de metri, servește drept bază pentru Starship, aducând înălțimea totală a rachetei la 120 de metri. În timpul zborului, Super Heavy are rolul de a propulsa Starship în spațiu cu ajutorul celor 33 de motoare puternice ale sale, după care se desprinde de a doua treaptă.
Până acum, Super Heavy a fost proiectată să aterizeze în mare, dar, pentru acest test, SpaceX își propune un nou obiectiv: reîntoarcerea rachetei pe rampa de lansare, la aproximativ șapte minute după decolarea de pe sol. Pentru a realiza această manevră complexă, sistemul de frânare al rachetei va fi activat înainte de aterizare, iar brațe mecanice, supranumite "baghete", instalate în jurul rampei de lansare, vor trebui să prindă Super Heavy și să o imobilizeze.
.
SpaceX avertizează că lansarea Starship, o manevră extrem de riscantă, necesită îndeplinirea a mii de condiţii stringente. În caz de neîndeplinire, treapta Super Heavy va ameriza forțat în apele Golfului Mexic, în timp ce treapta Starship, ce a reușit o amerizare controlată în Oceanul Indian în timpul ultimului zbor de testare, va continua zborul și va reveni pe Terra. Imagini transmise în direct de la bordul rachetei au arătat un strat de plasmă portocalie ce s-a format în jurul ei la reintrarea în atmosferă, cauzat de frecarea cu aerul.
Presiunea a dus la detașarea unor fragmente din scutul extern al rachetei. Ca urmare, SpaceX a anunțat o "revizie completă a scutului termic", instalând plăcuțe protectoare "de ultimă generație". Dezvoltarea rapidă a rachetei Starship, cu lansări de prototipuri fără încărcătură pentru a identifica rapid erorile, a generat controverse.
SpaceX s-a plâns public de birocrația excesivă a FAA, acuzând agenția de a fi mai preocupată de formalități decât de autorizarea zborurilor. "Este nevoie de mai mult timp pentru a îndeplini formalităţile administrative necesare pentru a obţine o licenţă de lansare a unei rachete decât pentru a proiecta şi a construi echipamentul în sine", au declarat reprezentanții companiei. Elon Musk, care și-a schimbat recent orientarea politică, susține acum ostentativ candidatura lui Donald Trump și a cerut demisia directorului FAA.
SpaceX se confruntă și cu acuzații de poluare a mediului, în special legate de cantitatea uriașă de apă necesară la fiecare lansare pentru a atenua undele acustice și a limita vibrațiile. Sistemul a fost introdus după ce primul zbor de testare, în aprilie 2023, a distrus o parte a rampei de lansare din cauza puterii enorme a rachetei.
Mai multe asociații de mediu denunță daunele cauzate de operațiunile SpaceX speciilor de animale, având în vedere amplasarea bazei spațiale în apropierea unei rezervații protejate. .
SpaceX se află într-o cursă contra cronometru pentru a finaliza dezvoltarea rachetei Starship, o ambitie proiectată pentru a revoluționa călătoriile spațiale. Compania, condusă de Elon Musk, este cunoscută pentru abordarea sa agresivă, lansând prototipuri ale rachetei fără încărcătură, pentru a identifica rapid orice probleme care pot apărea în zbor.
Cu toate acestea, progresul SpaceX este frânat de birocrația birocratică a Administrației Federale a Aviației (FAA), care este responsabilă cu autorizarea zborurilor. În ultimul timp, SpaceX s-a declarat public frustrat de întârzierile impuse de FAA, subliniind că procesul de obținere a unei licențe pentru lansarea unei rachete durează mai mult decât proiectarea și construcția acesteia. Într-un comunicat de presă neobișnuit de extins, SpaceX a exprimat, în septembrie, dezamăgirea sa față de birocrația FAA, susținând că "este nevoie de mai mult timp pentru a îndeplini formalitățile administrative necesare pentru a obţine o licenţă de lansare a unei rachete decât pentru a proiecta şi a construi echipamentul în sine".
Frustrarea lui Elon Musk a atins un punct culminant, acesta exprimându-și recent susținerea publică pentru Donald Trump la alegerile prezidențiale, adoptând un discurs politic mai conservator. În plus, Musk a cerut demisia directorului FAA, acuzându-l de ineficiență.
Pe lângă obstacolele birocratice, SpaceX se confruntă și cu acuzații de poluare a mediului, în special legate de cantitatea semnificativă de apă care trebuie deversată în timpul fiecărei lansări a Starship-ului pentru a atenua undele acustice puternice generate de motoarele rachetei. Această practică a fost introdusă după ce primul zbor de testare, în aprilie 2023, a distrus o parte din rampa de lansare din cauza forței enorme generate de lansator, catapultând resturi în jurul platformei și generând un nor de praf. Organizații de mediu critică impactul operațiunilor SpaceX asupra faunei sălbatice, deoarece baza spațială a companiei este situată în apropierea unei rezervații naturale.
.