Nicuşor Dan explică organizarea referendumului

Sursa imagine:
Referendumul naţional din 2019 iniţiat de preşedintele Klaus Iohannis pe tema justiţiei a avut loc în aceeaşi zi cu alegerile pentru Parlamentul European, pe 26 mai 2019. OUG nr. 29 din 8 mai 2019, promulgată de prim-ministrul Viorica Dăncilă, şi publicată în Monitorul Oficial nr. 358 din 8 mai 2019, a modificat articolul 15 indice 1 din Legea nr. 3/2000, introducând clarificări legislative suplimentare pentru a facilita desfăşurarea referendumului naţional simultan cu alegerile generale.
VREMEA
CURS VALUTAR
Alte Stiri
Primarul Nicuşor Dan a subliniat necesitatea unei reglementări guvernamentale care să permită desfăşurarea referendumului în aceleaşi secţii de votare cu cele pentru alegerile prezidenţiale. El susţine că această măsură ar facilita desfăşurarea procesului electoral şi ar contribui la reducerea costurilor.
Referindu-se la precedentul existent în acest sens, Dan a amintit de referendumul naţional din 2009, iniţiat de preşedintele Traian Băsescu, care a avut loc simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale din 22 noiembrie 2009. Această coincidenţă a fost posibilă datorită Ordonanţei de Urgenţă nr.
103 din 30 septembrie 2009, emisă de Guvernul Emil Boc, care a introdus articolul 15 indice 1 în Legea nr. 3/2000.
Această modificare legislativă a permis desfăşurarea referendumului naţional în aceleaşi secţii de votare cu alegerile generale, cu operaţiunile electorale îndeplinite de aceleaşi birouri electorale. Argumentând necesitatea unei măsuri similare în cazul actual, primarul Dan a subliniat că experienţa anterioară a demonstrat eficienţa şi oportunitatea unei astfel de reglementări.
.
Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a anunţat că referendumul pe care îl propune, ce vizează modificarea modului de repartizare a impozitelor şi taxelor, precum şi a procedurii de emitere a autorizaţiilor de construire, ar putea avea loc simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2024. Pentru a fi valid, referendumul va necesita o participare minimă de 30% din electoratul bucureştean, iar pentru a fi adoptate, propunerile vor necesita o majoritate simplă a voturilor exprimate. Cele două întrebări cheie care vor fi supuse votului cetăţenilor sunt: 1.
"Sunteţi de acord ca repartizarea impozitelor pe venit şi a taxelor şi impozitelor locale colectate de la bucureşteni între Primăria Municipiului Bucureşti şi Primăriile de Sector să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti?" Această întrebare se referă la un aspect crucial al relaţiei dintre Primăria Capitalei şi primăriile de sector, având impact direct asupra bugetului fiecărei entităţi administrative. Un "DA" ar însemna acordarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti a puterii de a aproba repartizarea resurselor financiare, iar un "NU" ar menţine sistemul actual. 2.
"Sunteţi de acord ca Primarul General al Municipiului Bucureşti să emită autorizaţiile de construire pe întreg teritoriul administrativ al oraşului?" Această întrebare vizează centralizarea procesului de autorizare a construcţiilor la nivelul Primăriei Generale. Un "DA" ar aduce o schimbare majoră în procedura de obţinere a autorizaţiilor de construire, cu impact direct asupra dezvoltării urbane şi a proiectelor imobiliare, în timp ce un "NU" ar menţine sistemul actual, cu responsabilitatea autorizaţiilor de construire distribuită între primăriile de sector şi Primăria Generală. Nicuşor Dan consideră că referendumul este o oportunitate esenţială pentru a implica cetăţenii în luarea deciziilor importante privind dezvoltarea Capitalei, asigurându-se că vocea bucureştenilor este auzită.
El a precizat că prin intermediul referendumului "vrem să le dăm bucureştenilor posibilitatea să se pronunţe direct asupra unor probleme importante, de la organizarea financiară a oraşului la procesul de autorizare a construcţiilor". .